سازمان ملل متحد: ۳۴ نفر در حمله به اشرف کشته شدند
نوشته شده توسط : ژورنالیست

سازمان ملل متحد تایید کرده است که در حمله نیروهای عراقی به اردوگاه اشرف در روز جمعه ۸ آوریل، ۳۴ نفر کشته شده اند.

بعد از بازدید ناظران سازمان ملل متحد از این اردوگاه که محل سکونت اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران است، یک سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: "ما از کشته شدن ۳۴ نفر در داخل کمپ و در محوطه اطراف آن آگاه شده‌ایم."

اظهارات روپرت کالویل، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل متحد اولین اظهار نظر مستقل درباره تعداد کشته‌شدگان در حادثه روز جمعه در اردوگاه اشرف است.

پیش از این سازمان مجاهدین خلق از کشته شدن بیش از ۳۰ نفر در حمله نیروهای عراقی به کمپ اشرف خبر داده بود، اما مقام های امنیتی عراق می گفتند که در این حادثه 'دست کم سه نفر' کشته شدند.

سخنگوی سازمان ملل متحد از تلاش ناظران این سازمان برای دریافت اطلاعات بیشتر خبر داده و گفته است که جسد ۲۸ نفر از کشته شدگان حمله روز جمعه هنوز در داخل اردوگاه اشرف است.

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از یک دیپلمات غربی، ۲۵ نفر از این تعداد در اثر شلیک گلوله و دست کم سه نفر در پی برخورد احتمالی با خودروهای نیروهای عراقی جان باخته‌اند.

در ساعات اولیه بامداد روز جمعه، نیروهای امنیتی عراق به اردوگاه اشرف، محل اقامت شماری از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران، حمله کردند و بین آنان و ساکنان این اردوگاه درگیری هایی روی داد که به کشته شدن شماری از ساکنان این اردوگاه منجر شد.

واکنش نمایندگان پارلمان اروپا

در ادامه واکنش‌ها به حوادث روز جمعه، شماری از نمایندگان پارلمان اروپا از سازمان ملل متحد و آمریکا خواسته‌اند تا در جهت حفاظت از جان ساکنان اردوگاه اشرف تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان پارلمان اروپا امروز پنج‌شنبه ۱۴ آوریل با امضای بیانیه‌ای از اتحادیه اروپا هم خواستند که خواهان 'خروج فوری نیروهای عراقی از کمپ اشرف' شود.

در این بیانیه آمده است: "سازمان ملل متحد برای پیشگیری از نقض حقوق ساکنان اردوگاه اشرف باید بر وضعیت این کمپ نظارت دائمی داشته باشد."

پیش از این دولت آمریکا از حمله نیروهای عراقی به اردوگاه اشرف عمیقا ابراز نگرانی کرده و دولت عراق را به پرهیز از خشونت فراخوانده بود.

نام سازمان مجاهدین خلق ایران در فهرست گروه های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا قرار دارد. این گروه اتهام تروریسم را بی‌اساس می داند.

دولت عراق از اعضای سازمان مجاهدین خلق خواسته است که تا پایان سال جاری میلادی این کشور را ترک کنند.

کمپ اشرف

اردوگاه اشرف محل سکونت بیش از سه هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران است.

در جریان جنگ ایران و عراق، گروهی از اعضای سازمان مجاهدین خلق و رهبران این سازمان به عراق پناهنده شدند تا به فعالیت مسلحانه علیه جمهوری اسلامی بپردازند.

اما پس از حمله نیروهای خارجی و سقوط حکومت صدام حسین، رئیس جمهوری عراق در سال ۲۰۰۳، ساکنان این اردوگاه به عنوان خارجیان مسلح غیر متخاصم، تحت حفاظت نیروهای آمریکایی قرار گرفتند و بعدا خلع سلاح شدند.

در سال ۲۰۰۹، مسئولیت حفاظت از این اردوگاه به دولت عراق واگذار و این کشور متعهد شد که با ساکنان آن طبق قوانین عراق رفتار کند و از اقدام به استرداد اجباری اعضای سازمان مجاهدین خلق به ایران، که ممکن است جان آنان را به مخاطره اندازد، خودداری ورزد.




:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 77
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : جمعه 26 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: